poniedziałek, 4 listopada 2019

Jacek Wijaczka, Procesy o czary w Prusach Książęcych

Jacek Wijaczka, Procesy o czary w Prusach Książęcych (Brandenburskich) w XVI–XVIII wieku, Olsztyn 2019
Oprawa twarda, 398 stron
ISBN: 978-83-944431-2-2

Polecamy drugie (zmienione) wydanie kapitalnej książki Procesy o czary w Prusach Książęcych (Brandenburskich) w XVI–XVIII wieku toruńskiego historyka prof. Jacka Wijaczki. Owe studium percepcji prawnej i społecznej zjawiska czarostwa, przenosi czytelnika w świat odmiennej od dzisiejszej mentalności. Epoka nowożytna, targana filozoficzną i mentalną wojną postu z karnawałem, stała się areną polowań na domniemane czarownice. Czy w Prusach Książęcych wyglądało to podobnie? Na to pytanie czytelnik znajdzie odpowiedź w rzeczonej książce.



Ze wstępu do wydania drugiego
Od ukazania się pierwszego wydania niniejszej pracy minęło dwanaście lat. To wystarczający okres, abym mógł, w miarę obiektywnie, spojrzeć na własne dzieło i zobaczyć jego zalety i niedostatki. W tym pomogły także recenzje, które ukazały się po wydaniu pracy drukiem. Było ich kilka. Ich autorom wdzięczny jestem za zauważenie mojej książki, napisanie recenzji oraz zawarte w nich uwagi, także te krytyczne, poprawki i uzupełnienia. Większość z nich została uwzględniona w niniejszym wydaniu, które jest wydaniem poprawionym i uzupełnionym. Na nowo bowiem przeanalizowana została baza źródłowa, co spowodowało, że nieco zmieniły się dane liczbowe zawarte w poprzednim wydaniu. W wielu miejscach dodałem nową literaturę przedmiotu, która ukazała się po 2006 r., skorygowałem pewne informacje, niektóre usunąłem, a niektóre uzupełniłem. Dodałem m.in. nieco informacji na temat badań nad procesami o czary w Polsce, których w poprzednim wydaniu nie było, choć trzeba pamiętać, że praca dotyczy Prus Książęcych (Brandenburskich), a nie Polski. Została zmieniona struktura pracy, przede wszystkim w obrębie poszczególnych rozdziałów.
Jacek Wijaczka 









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz